VG vil ha taushet – Shada fortjener rettferdighet

vg

Endelig kommer erkjennelsen fra VG. “Alle sviktet Shada.” Men la oss være helt presise. Det var det offentlige – ikke folket – som sviktet Shada da hun var i deres varetekt. Og hun døde på en barnevernsinstitusjon, i det offentliges varetekt.

Men så kommer det egentlige budskapet til VG: “Nå må Shada få være i fred.” Og med det mener selvsvagt VG at makta – de som sviktet henne – må få fred.

VG vil ha taushet om makta

La oss være helt presise her. Det er ikke Shada som VG har i tankene når de ber om fred. Hun er død. Hun har vært død i snart syv år. Det er det offentlige som VG mener trenger fred.

LES OGSÅ:  Regjeringen har bløffet folket og Europarådet

VG ber om taushet – ikke for Shadas skyld, men for makta.

Politiet, påtalemyndigheten, barneministeren, barnevernet, m.m. – alle som sviktet henne mens hun levde – de er det som skal fredes. De skal slippe å bli stilt til ansvar. De skal slippe at noen graver videre. De skal slippe at noen stiller de ubehagelige spørsmålene om hvordan et barn kunne dø i statens varetekt.

LES OGSÅ:  Shada-saken: Myndighetene tause om sprøytestikk

VG svikter også Shada

VG skriver dette som et mikrofonstativ for makta. En tjenestevillig avis som først sviktet Shada gjennom sin ensidige dekning, og nå svikter henne på nytt ved å be om stillhet rundt de som har ansvaret.

Shada fortjener rettferdighet. Og den rettferdigheten får hun ikke av en avis som har glemt hva rettferdighet er og som har hoppet over til de øvrige statsmakter.

LES OGSÅ:  Drapet på Kampen: Dette mener familien til den ansatte

StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.

Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.

marius reikerås

Om skribenten: Marius Reikerås

Menneskerettjurist og menneskerettsaktivist.

Anbefalt for deg