Stillheten om Shada er den største skandalen

shada foto

Syv år. Syv lange år. Det er nesten det mest groteske med hele saken. Ikke bare at Shada døde i det offentliges varetekt på en barnevernsinstitusjon, men at media og myndighetene brukte syv år på å komme frem til at “det ikke finnes grunnlag for mistanke”.

Syv år med stillhet. Syv år med spekulasjoner. Syv år hvor offentligheten ble overlatt til å fylle tomrommet selv fordi de ansvarlige aldri klarte å skape tillit rundt saken.

Hvorfor har ingenting skjedd på syv år?

Og nå kommer plutselig konklusjonen: “Alle som tror noe galt har skjedd tar feil.” Etter syv år? Det er nettopp denne katastrofale håndteringen som skapte mistanken i utgangspunktet. Det er denne arrogansen, denne tausheten, denne totale mangelen på åpenhet som har gjort at folk ikke stoler på systemet.

Den største tabben i hele saken er ikke bare det som skjedde med Shada. Det er at myndighetene og mediene lot saken råtne i stillhet i nesten et tiår før de plutselig forventer at folk skal legge alt dødt og bare stole blindt på dem. Ingen seriøse samfunn bygger tillit på den måten.

VG skriver nå at “alle sviktet Shada”. Endelig kommer den erkjennelsen. Men la oss være helt presise: Det var først og fremst det offentlige som sviktet henne. Hun døde ikke alene ute i samfunnet. Hun døde på en institusjon under statens ansvar. Hun var i deres varetekt. Det er staten, systemet, barnevernet, kontrollorganene og alle de ansvarlige rundt som sviktet henne mens hun levde.

LES OGSÅ:  Mental Helse deler ut Åpenhetsprisen 2025

Det handler om å la de med ansvar få fred

Og så kommer det mest provoserende av alt: “Nå må Shada få være i fred.”

Nei. Dette handler ikke om å gi Shada fred. Hun har vært død i snart syv år. Dette handler om å gi makta fred. Om å skjerme de ansvarlige fra videre spørsmål. Om å få folk til å slutte å grave. Slutte å stille de ubehagelige spørsmålene om hvordan et barn kunne dø i statens varetekt og hvorfor hele saken ble håndtert med en mur av taushet i årevis.

Når media etter syv år plutselig ber om stillhet, så høres det ikke ut som omsorg. Det høres ut som kontroll. Som skadebegrensning. Som et desperat forsøk på å rydde opp i sin egen svikt.

Og samtidig nekter Norge å snakke ærlig om det som kanskje er den største skandalen av alle: hva som faktisk skjer med barn inne i barnevernsinstitusjonene. Gang på gang kommer historier om vold, seksuelle overgrep, narkotika, psykisk terror og total mangel på trygghet. Barn tas fra hjemmene sine med løfter om beskyttelse, men altfor mange ender opp i systemer som påfører dem enda større traumer.

LES OGSÅ:  Shada-saken en tikkende katastrofe

Antall dødsfall i barnevernet en katastrofe

Forskning og rapporter har i årevis vist alvorlige forhold rundt barn i offentlig omsorg. Likevel er det som om ingen tør å ta inn over seg omfanget av katastrofen.

Når barn først blir tatt fra familien sin, må absolutt alle omstendigheter rundt omsorgen være tryggere, mer stabile og mer menneskelige enn det barnet forlot. Men altfor ofte skjer det motsatte.

Det er derfor Shada-saken aldri bare har handlet om ett enkelt barn.

Den handler om et system som har mistet kontrollen over seg selv. Et system som bruker milliarder, men som fortsatt ikke klarer å beskytte de mest sårbare barna. Et system hvor ansvarsfraskrivelse har blitt normalen, og hvor kritikere stemples som problemet istedenfor at man undersøker hvorfor tilliten er knust.

LES OGSÅ:  Shada-saken et skammens kapittel for Norge

Det er flere Shada-saker

Norge må slutte å late som dette bare handler om “en tragisk enkelthendelse”. Det handler om et systemisk sammenbrudd. Om institusjoner som altfor ofte produserer mer skade enn trygghet. Om barn som forsvinner inn i lukkede systemer uten reell kontroll, uten tilstrekkelig tilsyn og uten at noen faktisk blir holdt ansvarlige når katastrofer skjer.

Derfor er det ikke nok med sentimentale lederartikler syv år senere. Det holder ikke med vakre ord om at «alle sviktet». Det trengs en total reform av et system som altfor lenge har fått operere uten reelt ansvar. Denne milliardindustrien kan ikke fortsette å beskytte seg selv mens barn betaler prisen.

Hvor mange flere tragedier skal det ta før Norge tør å innrømme at noe er fundamentalt galt?

Hvor mange flere Shadaer skal dø før noen faktisk handler?

StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.

Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.

munch malo

Om skribenten: Munch Malo

Konseptkunstner.

Anbefalt for deg