Norske dommere og politikere elsker å klage over manglende rettslig uavhengighet i andre land, som f.eks. Polen. Men hva med vårt eget system?
Daværende justitiarius i Høyesterett, Tore Schei, skrev i sin artikkel om domstolenes uavhengighet: “DA skal selvfølgelig ikke gripe inn i eller gi noen form for føringer for behandlingen av enkeltsaker for domstolene.”
Domstoladministrasjonen dekker over skandaler
Likevel: Da panikken slo til vinteren 2012 fordi en rekke norske dommere manglet lovpålagt dommerforsikring, gjorde Domstoladministrasjonen (DA) nettopp det. De blandet seg inn i en pågående privat rettssak der akkurat manglende forsikring var tema – den såkalte Flexiped-saken (2012/398).
Styreleder i DA på den tiden? Høyesterettsdommer Karl Arne Utgård. Altså den samme personen som rettslig sett var øverste ansvarlig for rotet med manglende forsikringer og embetseder – også i Høyesterett.
Han ba sine egne kolleger i Høyesterett om hjelp til å løse et kinkig problem.
Øverste dommer, sin egen arbeidsgiver og kontrollmyndighet
Spørsmål: Hvordan kan en sittende høyesterettsdommer samtidig være styreleder i Høyesteretts egen administrative arbeidsgiver, Domstoladministrasjonen?
Frem til medio 2025, var det Cecilie Østensen Berglund som var styreleder i DA. Hun er også dommer i Høyesterett. Erik Møse satt som Norges dommer i Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) fra 2011 til 2018 – samtidig som han var ansatt i Høyesterett.
Nåværende norske EMD-dommer Arnfinn Bårdsen er også fortsatt formelt ansatt i Høyesterett. Samtidig med sitt verv som dommer i EMD.
Og så skal vi belære andre land om rettslig uavhengighet? Kanskje vi burde feie litt for egen dør først?
StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.
Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.