Det mest skremmende med hele saken er kanskje ikke engang døden. Det mest skremmende er hvor fort et helt samfunn lærer seg å se bort.
Et ungt menneske sier hun er redd. Hun skal ha fortalt om overgrep. Hun skal ha sagt at noe ikke var riktig. Hun dør på institusjonen.
De vil at Shada skal glemmes
Og plutselig blir det ikke hennes ord som er farlige å ignorere — men menneskene som husker dem. Det er der marerittet begynner. For i Norge 2026 er ikke tragedien nødvendigvis at unge mennesker brytes ned bak lukkede dører. Nei. Tragedien er visst at folk snakker for høyt om det etterpå.
Det er nesten grotesk vakkert å se hvordan deler av mediene instinktivt løper for å beskytte systemet. Ikke barnet. Ikke frykten. Ikke ropet om hjelp. Systemet. Alltid systemet.
Det samme kalde maskineriet. De samme sterile formuleringene. De samme ansiktene som snakker om “ansvarlighet” med stemmer så tomme at man nesten glemmer at et menneske faktisk er dødt.
Media vil styre samtalen bort
Og mens folk sørger, mens noen sitter igjen med bilder, meldinger, uro og spørsmål de aldri kommer til å bli kvitt, starter den offentlige avlivingen av tvil.
Ikke undersøk følelsene. Ikke lytt for mye. Ikke still feil spørsmål. Ikke vær sint. Ikke vær redd. Ikke tro på henne. For det er dét dette egentlig handler om.
Hvor raskt et samfunn klarer å gjøre et menneskes siste frykt om til “problematisk støy”.
Shada ble utsatt for overgrep
Shada skal ha sagt hun var utsatt for overgrep. Tenk på den setningen. Tenk på hvor mørk den er. Tenk på hvor ensomt det må være å si noe sånt fra innsiden av en institusjon — et sted som egentlig skulle beskytte deg.
Og så forestill deg stillheten etterpå.
Stillheten fra veggene. Stillheten fra systemet. Stillheten fra voksne mennesker med lønn, titler og pressekort.
Helt til den dagen hun er død.
Systemet våknet når Shadas død ble et problem
Da våkner plutselig alle ekspertene for å forklare offentligheten hvorfor man må være forsiktig med spekulasjoner.
Forsiktig. Som om forsiktighet er det som manglet her. Ikke omsorg. Ikke beskyttelse. Ikke trygghet. Ikke menneskelighet.
Nei — forsiktighet med institusjonens rykte.
Det er nesten umulig å skrive noe mer tragisk enn dét. Et barn sier hun er redd. Et barn skal ha fortalt om overgrep. Et barn dør. Og debatten som følger handler om hvor ubehagelig det er at folk reagerer for sterkt.
Shada er ikke den første som har dødd
Det er så kaldt at man nesten ikke tror det er virkelig. Men kanskje er det akkurat dét som gjør folk så sinte. Fordi mange kjenner igjen mønsteret. Først blir sårbare mennesker ignorert.
Så blir de forklart. Så blir de redusert til “komplekse saker”. Så kommer språket som vasker bort blodet.
Og til slutt sitter offentligheten igjen med et ferdigpolert narrativ der ingen egentlig har skyld, ingen egentlig så noe, og ingen egentlig burde ha reagert så kraftig.
Bare et dødt menneske. Bare enda en trist sak. Bare enda et navn som sakte forsvinner ut av nyhetsbildet. Mens systemet går videre til neste pressemelding.
StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.
Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.