Rosetog i Bodø skaper panikk

ai

Det må være krevende å være bistandsadvokat i 2026. Før i tiden måtte man forholde seg til lover og regler i tillegg til dommer basert på en reell bevisføring og en korrekt anvendt rettspraksis samt rettssaler.

Nå må man tydeligvis også beskytte samfunnet mot blomster.

For i Bodø har noen fått den dramatiske idéen om å arrangere rosetog. Da er det ikke snakk om hverken statskupp, væpnet opprør eller okkupasjon av rådhuset men et rosetog. Likevel reageres det som om byen står på randen av demokratisk kollaps.

Advokater mener rosetoget må stoppes

Bistandsadvokatene mener nemlig at kommunen burde stoppe arrangementet. Hvorfor? Fordi noen mennesker ønsker å vise støtte til en person som er urettmessig dømt. Og i 2026 ser det ut til at enkelte mener at dom ikke bare skal gi straff – den skal også medføre livsvarig sosial karantene, offentlig taushet og forbud mot blomster

LES OGSÅ:  Epstein-filene: Norge, menneskehandel, pizza og barnevernet

Heldigvis svarte Bodø kommune som voksne folk vanligvis gjør når noen krever sensur:

“Ytringsfriheten står sterkt i Norge.”

Tenk det!

Det er nesten rørende å se at kommunen fortsatt har grunnlovseksemplaret sitt stående fremme og ikke har byttet det ut med kommentarfeltet på Facebook.

Det mest fascinerende i saken er likevel forestillingen om at et rosetog automatisk er “en videreføring av straffbare handlinger”.

Etter den logikken bør bistandsadvokater kanskje være enda mer konsekvente:

Lys i kirka? Potensiell hatytring.

Fakkeltog? Psykologisk terror.

LES OGSÅ:  Video: Svikten i juss og fag i barnevernet

Konfirmasjonsroser? Direkte krenkelse.

17. mai-tog? Mistenkelig organisert massepåvirkning.

Det virker som enkelte nå ønsker at kommunen skal fungere som en slags nasjonal stemningsetat: “Beklager, denne markeringen gir dårlig vibe. Avslag.”

Det er lov å ha forskjellige meninger

Det er selvfølgelig fullt lovlig å mene at rosetoget er smakløst. Mange gjør sikkert det. Men i et demokrati er ikke “smakløst” det samme som “forbudt”. Hvis det hadde vært tilfelle, ville alle norske debattprogrammer blitt ulovlige over natta.

Det er også litt uklart hvor denne tankegangen skal ende. Skal kommunen begynne å vurdere følelsesnivået rundt alle demonstrasjoner?

“Vi ser at enkelte kan bli lei seg av dette arrangementet, derfor blir det dessverre ikke noe av.”

LES OGSÅ:  Barnevern som business er menneskelig konkurs

Det ville i så fall blitt et travelt rådhus.

Det mest ironiske er kanskje at de samme miljøene som vanligvis forsvarer retten til sterke og kontroversielle ytringer, plutselig får akutt behov for kommunal sensur når de misliker hvem sympatien rettes mot.

Ytringsfrihet er nemlig fantastisk – helt til naboen bruker den på feil måte. Da må blomster stoppes umiddelbart.

StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.

Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.

riccardo malandrino

Om skribenten: Riccardo Malandrino

Leder i Foreldreforeningen beskytt barn og unge.

Anbefalt for deg