I går møttes Indias statsminister Narendra Modi og Norges statsminister Jonas Gahr Støre i Oslo. Store ord om handel, grønn energi, shipping og strategisk partnerskap.
Men én ting ble igjen usagt: Barnevernet-overgrepet mot den indiske moren Sagarika Chakraborty og hennes barn – saken som rystet hele India, ble filmatisert i Bollywood som “Mrs. Chatterjee vs Norway“, og fortsatt symboliserer norsk kulturell arroganse for mange.
Ingen unnskyldning. Ingen erkjennelse. Ingen omtale av de to barna som ble tatt fra moren.
Stillhet fra Støre
Tsjekkiske EU-parlamentarikeren Tomáš Zdechovský ga Modi en bok om barnevernet for noen år siden. Likevel tier de to statslederne når de møtes ansikt til ansikt. Fordi økonomi og avtaler er viktigere enn rettssikkerhet, foreldrerettigheter og tillit mellom folk.
Dette er ikke lederskap. Dette er svikt av mandatet. Når statsministre velger å se bort fra grove feil begått av det norske velferdssystemet for å sikre kontrakter, da bekrefter de bildet mange har:
At barnevernet kan fortsette sin praksis uten at noen på toppen tar ansvar. Norge har mistet tillit i flere land på grunn av dette. Likevel fortsetter tausheten.
StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.
Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.