Over 30 personer fikk betalt for å gi Shada “omsorg”

facebook

Det mest tragiske med hele saken er kanskje ikke bare at et barn døde, men at det skjedde midt inne i et system fullt av voksne mennesker som hadde som jobb å beskytte henne.

39 forskjellige personer. Nesten tretti av dem jobbet direkte med Shada.

Likevel klarte ingen å stoppe utviklingen. Ingen klarte å skape nok trygghet, nok stabilitet eller nok kontinuerlig omsorg til å avverge tragedien. Det er det som gjør dette så dypt meningsløst og så ufattelig tungt å forstå.

Hvordan kan et barn med så mange involverte bare dø?

Hvordan kan et barn være omgitt av så mange ansatte, så mange vakter, så mange rapporter, møter, lønninger, turnuser og profesjonelle titler – og samtidig stå så alene?

LES OGSÅ:  Begravelser: Parat og Virke enige om avtale

Det er dette som gjør saken så rystende. Ikke bare at systemet sviktet, men at det sviktet etter at så utrolig mange mennesker hadde vært innom ansvaret. Når antallet voksne blir så høyt, skulle man tro at risikoen for tragedie ble mindre. Men her virker det nesten motsatt: jo flere som var involvert, desto mer ser ansvaret ut til å ha forsvunnet mellom hendene på alle.

Og nettopp derfor oppleves dette så meningsløst. For hva var egentlig poenget med alle disse ansatte, alle disse ressursene, alle disse rollene, dersom et barn likevel ikke ble reddet? Hva betyr alle de profesjonelle strukturene dersom sluttresultatet er at ingen klarte å holde henne trygg?

LES OGSÅ:  Shada-saken: Legen er identifisert!

Titalls mennesker rundt seg men ingen trygghet

Det etterlater et bilde som er nesten umulig å ta inn: Et barn omgitt av voksne hele tiden – men uten den ene stabile beskyttelsen som faktisk kunne gjort forskjellen.

Det er ikke bare trist.

Det er en brutal påminnelse om hvor kaldt og mekanisk et system kan bli når omsorg erstattes av vaktskifter, rutiner og fragmentert ansvar. Når så mange mennesker er involvert, men ingen klarer å gripe inn på en måte som virkelig beskytter barnet, begynner hele systemet å fremstå tomt for mening.

LES OGSÅ:  Video: Historien om Theo (15) som døde i barnevernet

Og det er nettopp dét som gjør denne tragedien så ufattelig tung: At et barn kunne forsvinne midt i et system som var fullt av mennesker som var betalt for å passe på henne.

StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.

Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.

munch malo

Om skribenten: Munch Malo

Konseptkunstner.

Anbefalt for deg