Mer penger: Enighet mellom Akademikerne og staten

Akademikerne

– Vi er fornøyde med at den økonomiske rammen gir rom for reallønnsvekst. Nå er det de lokale partene som i fellesskap skal forhandle om fordelingen av lønnsmidlene, sier Kari Tønnessen Nordli, leder for Akademikerne stat.

Akademikerne kom til enighet i tariffoppgjøret med staten onsdag kveld.

Den økonomiske rammen for oppgjøret landet på 4,4 prosent. Fordelingen av alle lønnsmidlene skjer ute i de enkelte virksomhetene gjennom lokale, kollektive forhandlinger.

LES OGSÅ:  Barnevernet rakner: Nok et barnevern får ikke tak i psykolog

– For oss er det viktig at det er de lokale partene som fordeler pengene. Vår avtale er det beste verktøyet for å sikre at utdanning gir uttelling, og er nødvendig for at staten skal beholde og rekruttere høyt utdannede, sier Nordli.

Akademikerne er den største hovedsammenslutningen i staten og forhandler på vegne av i overkant av 45 000 høyt utdannede.

LES OGSÅ:  Ny knusende rapport om barnevernet - igjen

Lokale kollektive forhandlinger

Akademikerne har siden 2016 hatt kun lokale kollektive forhandlinger i staten.

– Dette systemet lønner seg for medlemmene og for samfunnet. Statens virksomheter må kunne bruke lønn som et personalpolitisk virkemiddel for å sikre seg den kompetansen de trenger, sier Nordli.

Nå skal de lokale partene forhandle om fordelingen av 3,3 prosent per 1. mai. Forhandlingene skal være ferdige innen 31. oktober 2025.

LES OGSÅ:  Barnevern-filene vil være mye verre enn Epstein-filene!

StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.

Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.

ntb

Om skribenten: NTB

NTB er et uavhengig, norsk nyhetsbyrå. NTBs redaksjoner følger nyheter døgnet rundt. NTBs journalistikk er underlagt Vær Varsom-plakaten.

Anbefalt for deg