Onsdag 25. mars kl. 12.00 overleverer Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) årsmeldingen “Menneskerettighetene i Norge 2025” til Stortinget, hvor status for menneskerettighetenes kår i Norge oppsummeres.
Respekten for menneskerettighetene er på retur i store deler av verden. I Norge har menneskerettighetene fortsatt en sterk stilling. Samtidig finnes det utfordringer også her hjemme, blant annet knyttet til retten til privatliv, forholdene i norske fengsler, vold i nære relasjoner, barns rettigheter og digitalt utenforskap.
10 år med årsmeldinger
Hvert år siden NIMs opprettelse for 10 år siden har årsmeldingen redegjort for den menneskerettslige utviklingen i Norge. Det gjøres også i årets årsmelding.
I tillegg til å oppsummere året fremmer NIM fem anbefalinger til Stortinget og regjeringen, som er knyttet til følgende områder:
- Påtalemyndighetens uavhengighet
- Ungdomskriminalitet
- Urfolks deltakelse i inngrepssaker
- Forholdene ved Trandum utlendingsinternat
- Digitalt utenforskap
NIMs årsmelding skal behandles av Stortinget i løpet av våren. Årsmeldingen blir også behandlet av Sametinget
StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.
Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.