Krever erstatning i Høyesterett: Barnevernet tok barnet i fødestuen

fødestue jordmor

Nå går en norsk far til det ytterste for å få erstatning fordi barnevernet fjernet barnet hans samme dag som det ble født.

Saken har blitt behandlet i lavere rettsinstanser, og nå skal Høyesterett ta stilling til om kommunen og barnevernet handlet riktig – og om han har krav på kompensasjon for det som skjedde.

LES OGSÅ:  Skandale: Skoler bruker barnevernet ved skolevegring

Prinsipiell sak om barnevernet i Høyesterett

Dette er en sak som reiser grunnleggende spørsmål om barns og foreldres rettigheter, om statens makt, og om hvilke krav som stilles før et barn kan tas fra foreldrene – selv ved fødselen.

Mange har engasjert seg i debatten, fordi dette handler om menneskerettigheter, rettsvern og familielivets ukrenkelighet.

LES OGSÅ:  Hvor blir det av oppvasken og ansvar i barnevernet?

Nå er det altså Høyesterett som skal vurdere dette – og utfallet kan få betydning for flere andre familier i lignende situasjoner.

Del gjerne for å skape mer oppmerksomhet om denne saken, og skriv hva du mener!

LES OGSÅ:  Video: Barnevernet laget falske bevis i Shada-saken

StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.

Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.

Om skribenten: Ola Nordmann

Ola Nordmann driver Facebook-gruppen Til barnas beste. Ønsker å være anonym grunnet personvern.

Anbefalt for deg