Gratulerer med dagen til ofre av barnevernet

norske flagg

Vi vet at 17. mai ikke er en enkel dag for alle barnevernberørte. Noen har opplevd så mye svikt, urett og smerte at det kan være vanskelig å kjenne på feiring, fellesskap eller nasjonalfølelse.

Noen er også fratatt kontakt med sine nærmeste, og kjenner ekstra sterkt på tomhet og sorg på dager som dette. Det har vi stor forståelse for.

Det er barnevernet det er noe i veien med

Det er ikke dagen det er noe galt med. Problemet er et system og en organisasjonsmodell som er grunnleggende feilkonstruert, med strukturelle svakheter som går utover både ansatte og barnevernberørte. Derfor mener BvB at en ny organisering er nødvendig for å sikre bedre kvalitet og rettssikkerhet.

LES OGSÅ:  Shada: En compano er igjen blitt tatt ifra oss

Vi mener et todelt barnevern er den eneste reelle løsningen.

Samtidig håper vi dere finner styrke til å gjøre noe godt for dere selv i løpet av dagen. Man trenger ikke delta i tog, folkemengder eller offentlig feiring for å markere dagen på sin egen måte.

LES OGSÅ:  Bekymringer – Organisert angiveri for barnevernet

Vi skal ha livene våre tilbake

Kanskje holder det med en rolig stund, litt god mat, is og pølser, eller tid sammen med noen man er glad i.

BvB skal fortsette arbeidet for å hjelpe dere med å ta dagene — og livene — tilbake. Modellen skal endres.

LES OGSÅ:  Stabil tilfredshet med Nav i Oslo

Ta vare på dere selv og hverandre. Hilsen oss i Barnevernberørtes Landsforening (BvB).

StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.

Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.

jan myhre

Om skribenten: Jan Myhre

Styreleder, Barnevernberørtes landsforening.

Anbefalt for deg