Forskere snoker på kritikere av barnevernet

spionere

Det kan oppleves ubehagelig når forskere følger med i gruppene våre. For mange administratorer og medlemmer kan det vekke mistillit og uro.

Når man allerede har opplevd svik fra barnevernet, skolen, helsevesenet eller andre rundt seg, er det naturlig å bli skeptisk til hvem som observerer og hvorfor.

Null tilitt til offentlige ansatte

Mange av oss har kjent på følelsen av ikke å bli hørt eller trodd. Derfor reagerer vi også sterkt når utenforstående følger med på det som deles i gruppene våre.

LES OGSÅ:  Video: BSK godkjenner ikke sakkyndige rapporter i barnevernet

Samtidig er det viktig å skille mellom forskere og personer som bevisst samler informasjon for å skade eller bruke den mot familier i retten.

I noen tilfeller kan forskning faktisk bidra til at flere sider av saken blir synlige. Ikke bare den etablerte fortellingen som ofte dominerer i media, politikken og barnevernsdebatten.

LES OGSÅ:  Svikt i barnevernet også et overgrep mot foreldrene

Økt forståelse

Når forskere dokumenterer erfaringene til foreldre og familier, kan det føre til større forståelse og få flere til å undersøke problemstillingene nærmere.

En forsker uttalte blant annet: “Forsker advarer mot å avfeie for mye av kritikken mot barnevernet som konspiratorisk.” Og videre: “Da jeg fulgte gruppene til avhandlingen min, visste administratorene at jeg var til stede som observatør, men jeg gikk aldri inn og kommenterte.”

LES OGSÅ:  Slik får du omtale av din sak på Stopp Barnevernet

Åpenhet og tydelige grenser er viktig — både for medlemmer, administratorer og forskere.

StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.

Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.

Om skribenten: Inge Fidjeland

Far, barnevernsoffer og barnevernskritiker.

Anbefalt for deg