Det kan oppleves ubehagelig når forskere følger med i gruppene våre. For mange administratorer og medlemmer kan det vekke mistillit og uro.
Når man allerede har opplevd svik fra barnevernet, skolen, helsevesenet eller andre rundt seg, er det naturlig å bli skeptisk til hvem som observerer og hvorfor.
Null tilitt til offentlige ansatte
Mange av oss har kjent på følelsen av ikke å bli hørt eller trodd. Derfor reagerer vi også sterkt når utenforstående følger med på det som deles i gruppene våre.
Samtidig er det viktig å skille mellom forskere og personer som bevisst samler informasjon for å skade eller bruke den mot familier i retten.
I noen tilfeller kan forskning faktisk bidra til at flere sider av saken blir synlige. Ikke bare den etablerte fortellingen som ofte dominerer i media, politikken og barnevernsdebatten.
Økt forståelse
Når forskere dokumenterer erfaringene til foreldre og familier, kan det føre til større forståelse og få flere til å undersøke problemstillingene nærmere.
En forsker uttalte blant annet: “Forsker advarer mot å avfeie for mye av kritikken mot barnevernet som konspiratorisk.” Og videre: “Da jeg fulgte gruppene til avhandlingen min, visste administratorene at jeg var til stede som observatør, men jeg gikk aldri inn og kommenterte.”
Åpenhet og tydelige grenser er viktig — både for medlemmer, administratorer og forskere.
StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.
Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.