Straffeloven er faktisk ganske tydelig på hva som er konsekvensene når personer i offentlige embeter trår feil. Likevel hører vi sjelden om at disse paragrafene blir tatt i bruk i barnevernssaker.
Hvorfor brukes ikke disse lovene oftere mot barnevernet?
Her er lovene du kan bruke mot barnevernet
§ 171. Tjenestefeil:
Den som utøver offentlig myndighet og grovt bryter sin tjenesteplikt, kan straffes med bot eller fengsel i inntil 2 år.
§ 172. Grovt uaktsom tjenestefeil:
Selv om det ikke skjer med vilje, kan grov uaktsomhet straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.
§ 173. Misbruk av offentlig myndighet: Hvis noen bryter plikten sin mot bedre vitende, for egen vinning, eller slik at det fører til alvorlig ulempe, skade eller urettmessig frihetsberøvelse, er strafferammen helt opp til 6 års fengsel.
Det barnevernet gjør daglig er straffbart
Når vi gang på gang hører om saker der systemet har sviktet totalt, hvorfor sitter det så langt inne å stille de ansvarlige personlig og strafferettslig til ansvar etter disse paragrafene?
Er terskelen for hva som regnes som “grovt” for høy i rettssystemet, eller handler det om at systemet beskytter sine egne?
StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.
Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.