17. mai handler om frihet, selvstyre og folkets rettigheter. Vi feirer at Norge fikk sin egen grunnlov ved undertegningen av Norges grunnlov ved Eidsvollsbygningen i 1814.
En dag som skal symbolisere trygghet, demokrati og retten til et verdig liv i eget land. Men for noen av oss treffer ikke 17. mai lenger på samme måte.
Hvordan kan man feire Grunnloven når man ikke har menneskeretter?
For hva betyr egentlig frihet når man er fratatt det kjæreste man har? Hva betyr “barnas dag” når man står på utsiden og ser andre holde barna sine i hånden, mens man selv lever på samværstimer, rapporter og datoer bestemt av systemet?
Nakne aper er flinke til å rope om rettigheter så lenge det gjelder noe de selv aldri har mistet.
Dette handler ikke om å hate Norge. Det handler om sorgen over å ikke kjenne seg fri i sitt eget land. Om følelsen av avmakt når staten har mer kontroll over familien din enn du selv har. Da blir flagg, korpsmusikk og taler om frihet vanskelig å ta inn uten at det gjør vondt.
Barnevernet ødelegger patriotismen
Noen av oss velger derfor å ikke feire 17. mai. Ikke fordi vi ikke forstår historien bak dagen, men fordi vår egen historie i Norge har gjort ord som “frihet” og “rettssikkerhet” vanskeligere å tro på.
Og det burde kanskje også være lov å si høyt på en dag som egentlig handler om nettopp ytringsfrihet.
StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.
Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.