Det finnes en smerte som ikke kan forklares – bare kjennes. Det er smerten som oppstår når noen utenfra river opp det mest dyrebare du har, og kaller det “hjelp”.
Barnevernet skulle være barnas beskytter. I stedet opplever vi et system som knuser familier – vår familie – som om hjertet vårt var laget av glass.
Systemet som knuser
De ser ikke helheten. De lytter ikke. De tar avgjørelser som ikke bare rammer ett menneske, men som river i stykker de dypeste båndene mellom oss.
- Mellom foreldre og barn.
- Mellom søsken.
- Mellom mennesker som elsker hverandre.
Min datter er ikke et saksnummer. Hun er ikke en mappe i et system eller en sak som skal lukkes. Hun er et barn. Hun har et hjerte, hun har følelser, og hun har et grunnleggende behov for trygghet hos sin egen familie.
Jobben til barnevernet er å ta barna fra vanlige folk
Likevel blir vi behandlet som om vi er problemet. Som om vår kjærlighet ikke har verdi, og som om vår stemme ikke er verdt å høre.
Hvordan kan et system som skal beskytte, påføre så mye smerte? Hvordan kan de gå hjem etter jobb og vite at de har splittet en familie – uten å stille spørsmål ved sin egen makt?
Et krav om rettssikkerhet
Dette handler om mer enn oss. Det handler om et system som må tåle granskning. Det må holdes ansvarlig for de sår det påfører.
Ingen familie skal måtte kjenne på denne totale maktesløsheten. Ingen foreldre skal måtte kjempe mot en vegg av taushet. Ingen barn – ingen – skal måtte betale prisen.
StoppBarnevernet.com trenger din hjelp for å stoppe lovbruddene, overgrepene og dødsfallene i barnevernet. Vi trenger din støtte. Klikk her for å se hvordan du kan hjelpe.
Husk også å del sakene på sosiale medier! Vi er på flere sosiale plattformer, se hvordan du kan følge Stopp Barnevernet på sosiale medier.